Symtom/Googlediagnoser..

 

....................................................................................................

 

Det finns 4 tydliga symptom på Mellie som vi ser.

 

Det första är det här med blodgas / koldioxid värdena.

 

Det andra är att hennes fingrar är stela och verkar orörliga i vissa leder.

 

Det tredje är att ena av hennes fötter verkar vara lite snedvriden.

 

Det fjärde är att hon har mycket slem och saliv som kommer upp.

 

Var för sig känns alla dessa överkomliga med dagens medicinteknik. Det man är nervös över är om det finns ett samband. Vad beror det sambandet på då?

 

Det första som ramlade in i tankarna hos oss var att hon hade någon form av CP skada.

Men har avfärdat dem tankarna nu av två orsaker.

Den ena är att CP uppkommer via tidig hjärnblödning vilket undersökningen via ultraljud inte visade några tendenser på. Det andra är att grunden för dem tankarna handlade om hennes händer och slemmet. Men det yttrar sig inte vid födsel.

 

En kväll vid läkarronden pratade jag en del med läkaren om möjligheten till t ex Down syndrom. Han gav ett väldigt politiskt korrekt svar som dem hela tiden gör. (läkare känns som världsmästare i att svara utan att svara)

Han tittade väldigt noga på Mellie, vände och vred och nånstans där medans han gör det så nämner han: -”Hon har ganska mycket nackskinn...” eller något i den stilen. Jag frågar direkt då vad det innebär? -”Nej nej ingenting bara konstaterade”.

 

Hur som helst då jag sätter mig vid datorn efter det så är det det första jag googlar och vad toppar sökresultatet jo just Down Syndrom. Hittar en lista med ”Hall’s test” hur man ställer diagnosen DS tidigt. 20 saker att titta på stämmer 12 är det garanterat, stämmer 5-11 är det kanske och under 5 är det inte DS.

 

Får för mig att det är solklart att det är det hon har och att det var just det här testet han gjorde. Skriver ner vilka saker av Hall’s test jag själv kan kontrollera och springer in för att göra det. Bl a om ”strecket i handen” sträcker sig över alla 4 fingrar, eller att avståndet mellan stortå och nästa tå är stort, osv osv.

 

Förklarar för sköterskan inne på avdelningen min oro och hon hjälper mig men påpekar tydligt att hon inte tycker att det ser ut som att Mellie har DS.

 

Hur som helst som tur är hittar jag inte direkt några av dem sympton jag letade efter och läkaren sa senast idag att han inte alls trodde på DS.

 

CP och DS är väl dem saker man oroat sig mest för.

Det finns väl troligtvis en miljon andra diagnoser men dessa 2 är väl dem mest kända och skönt att kunna bocka av dem från listan i varjefall. 999 998 to go...

 

Men jag kommer fortsätta leta mina egna svar tills läkarna kan konstantera något. Även om man får för sig att det är det värsta hela tiden känns det väl lite som terapi.


Och det finns väl någon klok man därute som tidigare sagt.

 

”Prepare for the worst, hope for the best..”

 

Jag hoppas, jag hoppas hårt!

 

/ Mattias


Kommentarer
Postat av: rebecca

fin blogg! var gärna med i dagens blogg som kommer upp imorn söndag ;)

2010-11-20 @ 22:31:27
URL: http://rebeccaste.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0